Copyright 2013 Maria Schmidt Larsson, Daucus Design
Du får gärna använda dig av mina siffror om du hänvisar till källan.
Hur många småskaliga matföretag finns det i Sverige?
Hur mycket pengar lägger de på förpackningar?
Hur blir du deras leverantör?
Jag har i många möten med förpackningsföretag försökt få dem intresserade av att anpassa sitt
utbud och sina säljvillkor för att bättre passa småskaliga matproducenter. En viss nyfikenhet finns,
men ofta jag har upplevt att de tvekar inför om det finns något för dem att vinna. Jag har försökt att
hitta uppgifter om hur stor den småskaliga matbranschen är och hur mycket pengar den totalt lägger
på förpackningar, etiketter och förpackningsutrustning . Än så länge har jag inte hittat dessa siffror.
Så jag har gjort egen liten research. Jag vill inte göra anspråk på en heltäckande och djuplodande
undersökning. Se det mer som en fingervisning om vad det skulle kunna vara. Jag letar vidare kring
uppgifter om hur många företag som finns i olika segment och regioner. Har du någon kunskap som
kan göra mina siffror nedan säkrare tar jag tacksamt emot dem. Jag har fått in uppgifter från
personer med kunskap Skåne, Halland, Gotland, Västra Götaland och Östergötland. Det motsvarar
40 % av Sveriges befolkning. Jag har räknat medel på dessa siffror och antagit att hela Sverige har en
likadan fördelning.
Då blir det följande siffror för hela Sverige
Antal småskaliga matföretag företag med omsättning
under tio miljoner kronor i hela Sverige är 3575 st
varav under 500 kkr 715 st
500 kkr – 1 milj 680 st
1-2 milj 412 st
2 – 5 milj 1025 st
5 – 10 miljoner 623 st
I enlighet med en undersökning jag gjorde för några år sedan lägger småskaliga matproducenter upp
till 30 % av omsättning på förpackning. Om man räknar med 10 %, vilket jag tror är lågt, blir det totalt
955 miljoner som dessa 3575 företag tillsamman lägger på förpackningar, etiketter och
förpackningsutrustning. Visst borde många förpackningsföretag vara intresserade av dessa miljoner.
Hur vinner du dem som kund?
Småskaliga matföretagare är ofta passionerat duktiga på sitt mathantverk, de brinner för att göra en bra produkt. När de mot slutet av en produktutveckling kommer till frågan om förpackningar stöter de ofta på problem och valet av förpackning blir ofta slumpmässigt. Så det första rådet till ett företag som har produkter inom förpackning som de vill marknadsföra till småskalig matproducenter är att möta dem på deras arenor. De finns inte alltid med i sökregister, de går inte på stora förpackningsmässor, de läser inte facktidskrifter om förpackningar. Man når dem istället på små specifika mässor, via olika projekt runt om i landet, t ex Smaka på Skåne där jag själv arbetar med området förpackning och design.
Råd nummer två är att ta reda på vad de har för specifika behov. De har inte råd med stora investeringar i maskiner, utan jobbar ofta ganska manuellt med förpackningar. De behöver kunna köpa in i små kvantiteter. Här gäller att sälja lite till många istället för stora ordrar till några få stora kunder. Det finns företag som valt att förenkla sitt säljarbete m h a en webbshop där man kan beställa små kvantiteter. När det gäller förpackningsutrustning kanske man behöver utveckla en enklare maskin som blir billigare och bättre lämpad för små serier.
Jag har jobbat med förpackning och Design inom området småskalig matföretag i snart tio år och mött deras behov. Jag är förvånad över att så få förpackningsföretag har insett vilken potential här finns. Tillsammans representerar de en stor marknad och några av dem kommer säkert att växa sig större inom en snar framtid.
Inom Daucus Design erbjuder jag föreläsning och workshops för företag som vill utveckla sig till goda leverantörer för småskalig matproducenter.